انواع بیمه

خدمات جامع بازار سرمایه…

بیمه، یکی از هزینه هایی است که بهتر است انجام دهید و دعا کنید هرگز لازم نباشد که برای جبران خسارت به بیمه گر مراجعه کنید. به این معنی که هرگز نه تنتان به ناز طبیان نیاز پیدا کند نه خسارتی ببینید که نیاز به جبران باشد. در ادامه مباحث سواد مالی و سلامت مالی در این یادداشت به سراغ انواع بیمه ها رفته ایم.

بیمه در تعریف، قراردادی است که بین اشخاص (حقیقی یا حقوقی)، به عنوان بیمه گذار و شرکت بیمه به عنوان بیمه گر بسته می شود و طی آن، بیمه گذار مبلغی به بیمه گر پرداخت می کند که در ازای آن شرکت بیمه متعهد می شود در هنگام بروز خسارت به شخص، تحت شرایطی، تمام یا قسمتی از خسارت را جبران کند. طبق این تعریف، مفهومی که در عموم به بیمه بازنشستگی موسوم است، بیمه نیست و نوعی سرمایه گذاری است.

همان طور که به ذهنتان رسید، با توجه به تنوع خساراتی که در دنیای مدرن می تواند متوجه افراد شود، بیمه ها هم انواع زیادی دارند و با توجه به اینکه شرایط جبران خسارات هر کدام از انواع بیمه ها از شرکت بیمه گر به شرکت بیمه گر دیگر متفاوت است، ترکیب بزرگی از پیچیدگی ایجاد می کند که ممکن است برای اشخاص گیج کننده باشد.

در این یادداشت سعی داریم تا انواع اصلی بیمه ها را معرفی کنیم. هرچند در هنگام عقد قرارداد هر نوع بیمه، لازم است تا شرایط آن را به دقت مطالعه کنید و تمامی سوالات خود را از بیمه گر بپرسید و ابهامات را برطرف کنید.

انواع بیمه ها

انواع بیمه ها را می توان در سه دسته کلی جای داد؛ بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسوولیت.

بیمه اشخاص

بیمه هایی که در این دسته قرار می گیرند، آشناترین بیمه ها برای افراد در زندگی روزمره هستند. در این نوع بیمه، خسارت در زمان بروز حادثه به وی تعلق می گیرد. همان طور که به درستی به ذهنتان آمده، بیمه های درمانی در این دسته قرار می گیرند. بیمه های عمر و حوادث هم از جمله بیمه های اشخاص هستند.

بیمه درمانی

بیمه درمانی در ایران به دو بخش بیمه های پایه و بیمه های تکمیلی تقسیم می شوند. مشهورترین بیمه های پایه درمانی ایران شامل بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد می شود. بیمه های تکمیلی شرکت های بیمه، تنوع زیاد و سطح خدمات متفاوتی دارند و باید مورد به مورد در هنگام عقد قرارداد کاملا بررسی شوند.

بیمه حوادث

بیمه حوادث را می توان، از مشهورترین انواع بیمه دانست. این بیمه در صورت وقوع حوادث ناگوار، هزینه های مربوط به خطر فوت یا نقص عضو را پرداخت می کند. بیمه های تحصیلی، حوادث ورزشی، مسافرتی، حوادث ناشی از کار و .. از این دست هستند.

بیمه اموال

بیمه اموال برای جبران خسارت وارد شده به اموال است. بیمه اموال به دسته های بیمه وسیله نقلیه، آتش سوزی و باربری، تقسیم بندی می شود.

بیمه وسیله نقلیه

این نوع بیمه برای انواع وسایل نقیله مثل خودرو، کامیون، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه جاده ای است و خود به سه دسته بیمه شخص ثالث (اجباری)، بیمه بنده و موتورسیکلت تقسیم می شود.

بیمه آتش سوزی (و زلزله)

آتش سوزی از حوادث خانمان برانداز است که وقوع آن متاسفانه بسیار ساده است. با بیمه آتش سوزی، می توان محیط های خانگی، تجاری، اداری و… را در برابر آتش سوزی ناشی از مثلا صاعقه، انفجار و.. بیمه کرد. پوشش های بیشتری برای این بیمه برای در برگرفتن حوادثی مثل زلزله، طوفان، سیل، ریزش و.. حتی اگر منجر به آتش سوزی هم نشود، قابل خریداری است.

بیمه باربری

 احتمالا بیمه باربری تاریخی به قدمت صنعت حمل و نقل دارد. در این نوع بیمه، شرکت بیمه تضمین می کند که محموله صحیح و سالم از مبدا به مقصد برسد. نحوه انتقال بار از قبیل هوایی، زمینی یا دریایی تاثیری روی بیمه ندارد و در صورت بروز حادثه، خسارت تماما توسط بیمه گر پرداخت می شود.

بیمه مسوولیت

همه اشخاص در محیط کار به فراخور حرفه ای که دارند، با افراد مختلفی در محیط کار خود ارتباط دارند و ممکن است در حین این تعامل باعث آسیب زدن به یکدیگر شوند. بیمه مسوولیت برای جبران خسارات ناشی از مسوولیت در محیط کار ایجاد شده است و به سه دسته بیمه مسوولیت عمومی، حرفه ای و مسوولیت تولیدکنندگان کالا تقسیم بندی، می شود. موارد تحت پوشش هریک از این بیمه ها در قانون مشخص شده و جزییات آنها در قراردادهای بیمه اعلام می شود.

سخن آخر

حادثه خبر نمی کند، این را هرکدام از ما میلیون ها بار شنیده ایم، اما آنقدر شنیده ایم که فراموش کرده ایم. بیمه ممکن است در مواردی هزینه اضافی به نظر برسد چون اغلب آدم ها حوادث خانمان برانداز را حوادثی می دانیم که برای بقیه اتفاق می افتد نه برای خودمان تا زمانی که شخصا درگیرش می شویم. بیمه ها کمک می کنند که در چنین زمانی، خسارتی که دامنگیر افراد می شود، به حداقل ممکن برسد و از ضروریات زندگی مدرن است.

#انواع_بیمه

#بیمه

#بیمه_سلامت

#سلامت_مالی

#صندوق_قابل_معامله

#صندوق_سرمایه_گذاری

#سود_سرمایه

#بازار_سرمایه

#سرمایه_گذاری

#بورس

#صندوق_سرمایه_گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *